سمعک هوشمند و ویژگی های آن

سمعک هوشمند و ویژگی های آن

سمعک هوشمند چیست ؟

سمعک هوشمند يكي از انواع سمعك هاي ديجيتال ميباشد. دليل اينكه  اين گروه از محصولات كمپاني ها با این واژه معرفی میشود اين است كه داراي خصوصيات متفاوت و پيشرفته تري نسبت به ساير مدل ها مي باشد. سمعک هوشمند به سمعكي گفته ميشود كه توانايي شناسايي ويژگي هاي صوتي محيط را داشته باشد و تنظيمات و شرايط خود را با آن سازگار كند.

ويژگي ها :

توانايي تفكيك گفتار از صداهاي اضافه ( نويز) توسط سمعک هوشمند

صداهاي گفتاري و نويز داراي خصوصيات متفاوتي نسبت به يكديگر ميباشند، اما آميختگي زياد طيف فركانسي و شدتي اين صداها بايكديگر باعث به هم خوردن درك فرد ميشود. این سمعکها با جداسازي صداي گفتار از نویز دو كار مهم انجام ميدهند:

اول اينكه گفتار را به خوبي تقويت ميكند، بدون اينكه صداهاي اضافي را تقويت كند. دوم اينكه نويز زمينه را در حدي كاهش ميدهد كه برروي درك گفتار تاثير منفي نداشته باشد و راحتي فرد را افزايش ميدهد.

ارتباط وايرلس بين دو گوش، نقطه قوت سمعک هوشمند

در سال هاي اخير كمپاني هاي سمعک نوع جديدي از تكنولوژي وايرلس را در سمعک هوشمند ابداع نمودند. جديدترين سيستم هاي وايرلس بيشتر روي برقراري ارتباط بين سمعک هاي دو گوش با يكديگر تمركز نموده است. سمعک هوشمند با داشتن ميكروفونهاي ويژه و متفاوت صداها را به گونه هاي جديدتر و بهتري دريافت ميكند. پس از دريافت صداها توسط دو سمعک ، اشتراک گذاري اطلاعات با يكديگر صورت ميگيرد و اصوات دريافتي توسط دو گوش در يك سيستم واحد و به سرعت تفسير ميگردد.

سمعک هوشمند

مزيت اين سيستم اين است كه عملكرد جداسازي گفتار از نويز با قدرت بيشتري انجام ميشود و علاوه بر آن توانايي تمركز بر گفتار هم به فرد داده ميشود. تصور كنيد فرد داراي دو سمعک هوشمند در خياباني شلوغ به همراه دوست خود در حال قدم زدن ميباشد. صداي ماشينهاي در حال عبور و سروصداهاي ديگر، برقراري ارتباط او را با مشكل مواجه مي كند. با استفاده از سيستم وايرلس دو گوشي محصولات هوشمند، سمعک سمت راست ( سمتي كه به طرف فرد گوينده است) گفتار را بيشتر دريافت مي كند و آن را به سمت مقابل كه به سمت خيابان است منتقل ميكند. در اين حالت فرد گفتار را در هر دو گوش ميشنود و صداي آزار دهنده خيابان را ضعيف تر دريافت مي كند.

سمعک هوشمند ، تمايز دهنده صداهاي متفاوت و داراي شرايط طيفي،  فركانسي و شدتي مختلف

صدا هاي محيط داراي ويژگي هاي مختلفي از نظر فركانس، بلندي (شدت) و ويژگي هاي طيفي مي باشند. سمعک هوشمند با استفاده از تشخيص فركانس ها و خصوصيات مختلف سيگنال هاي صوتي آنها را از يكديگر تميز مي دهد. بدين صورت صداي موسيقي در حال پخش يا اجرا با كيفيت بهتري براي فرد تقويت مي شود. علاوه بر آن با تفكيک فركانس ها، اصواتي كه تقويت بيشتري لازم دارند براي فرد بيشتر تقويت مي شوند.

سمعک هوشمند و ویژگی ان

شناسايي محيط و تغيير اتوماتيک برنامه توسط سمعک هوشمند

سمعک هوشمند محيط هاي مختلف را براحتي شناسايي ميكند و براساس تقسيم بندي محيط به حالت هاي مختلف ، ميزان تقويت را براي هر يك بصورت اختصاصي تنظيم ميكند. اگر فرد داراي سمعک هوشمند وارد محيط جديدي شود سمعک بصورت اتوماتيک آن را تشخيص ميدهد و به آرامي خصوصيات خود را با آن وفق ميدهد. ميزان تقويت ، نوع تمركز بر گفتار، ميزان و شدت تفكيک گفتار و نويز از  يكديگر و … از ويژگيهايي است كه سمعک در اين شرايط تغيير خواهد داد.

قابليت اتصال به لوازم جانبي در سمعک هوشمند

سمعک هوشمند معمولا داراي قابليت وايرلس و قدرت اتصال بالايي ميباشد. اين محصولات معمولا به وسايل صوتي و ابزار هاي جانبي مختلفي متصل ميشوند. همچنين قابليت كنترل این سمعک با اپليكيشن هاي موبايل فراهم شده است.

سمعک هوشمند

ريموت كنترل سمعک هوشمند

با استفاده از ريموت كنترل امكان تغيير ولوم و برنامه سمعک وجود دارد.

اپلیکیشن موبایل به عنوان ریموت کنترل

با استفاده از موبایل میتوان صدای سمعک، برنامه ها و جهت و پهنای تمرکز میکروفونها بر گفتار را تغییر داد.

اتصال موبايل به سمعک هوشمند

سمعک هوشمند با اتصال مستقيم يا غيرمستقيم به موبايل صداي مكالمه و موسيقي را براي كاربر راحت تر ميكند. سمعک هاي فرد در اين حالت نقش هندزفري را ايفا ميكند. همچنين امكان تغيير صدا توسط موبايل فراهم شده است.

اتصال مستقيم وايرلس

در مدلهاي پيشرفته محصولات هوشمند امكان اتصال مستقيم صدا بدون نياز به رابط واسطه وجود دارد.

اتصال غيرمستقيم

در برخي مدل هاي سمعک هوشمند براي برقراري ارتباط با موبايل نياز به لوازم جانبي واسطه مي باشد تا بتوان صداي مكالمه تلفني و موسيقي موبايل را به سمعک ها انتقال داد.

استفاده از سيستم GPS موقعيت ياب در سمعک هوشمند

يكي از تكنولوژي هاي جديد به كارگرفته شده در سمعک هوشمند وايرلس سيستم GPS موقعيت ياب مي باشد. امكان پيدا كردن سمعک برروي نقشه گوگل توسط اپليكيشن موبايل با استفاده از اين سيستم فراهم شده است.

علاوه بر اين ، قابليت هوشمند سمعک ارتقا يافته است. با استفاده از اين سيستم محيط هاي پركاربرد و پر تردد فرد بر روي نقشه تعيين ميگردد و تنظيمات اختصاصي و مورد دلخواه هريك صورت مي پذيرد . با ورود فرد به هريك از اين محيط ها ( مانند محل زندگي يا كار) تنظيمات اختصاصي سمعک بصورت اتوماتيك لحاظ مي گردد. مورد قابل توجه در اين تكنولوژي قابليت يادگيري است كه پس از چند بار ورود به يك محيط خاص و تغيير خصوصيات سمعک هوشمند توسط فرد ( مانند كم يا زياد كردن صدا) سمعک ياد ميگيرد كه در مواجهه مجدد با آن محيط يا محيط هاي مشابه عملكرد خود را پيشبيني و بصورت اتوماتيک تغيير دهد.

سمعک هوشمند براي چه افرادي مناسب است؟

تقريبا تمام افراد داراي افت شنوايي ميتوانند از سمعک هوشمند استفاده كنند. عملكرد اين گروه از سمعكها نسبت به سمعكهاي معمولي بسيار بيشتر بوده و افت شنوايي را به نحو بهتري جبران ميكنند. اما اينكه كدام مدل دقيقا براي فرد مناسب است نيازمند انجام بررسيهاي بيشتر ميباشد كه پس از انجام تست هاي كامل شنوايي و ارزيابي هاي دقيق امكان پذير مي باشد. اما برخي افراد نياز بيشتري به این سمعکها دارند. كودكان و نوزادان با توجه به دوره حساس آموزش گفتار و زبان و همچنين ضرورت پيشرفت تحصيلي، عملكرد بهتري را با سمعک هوشمند  از خود نشان داده اند. همچنين دانشجوها ، دانش آموزان، اساتيد و افراد داراي شغل هاي حساس و ارتباطي ، از سمعكهاي هوشمند رضايت بالاتري دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button